Vai laitetaanko kuvitettua porkkanaa?
Yritin joskus hahmotella itselleni määritelmää omasta kuvitustyylistäni, joka muistuttaa etäältä katsottuna hedelmäsalaattia. Totuus on, että mitä tarkemmin pystyt osoittamaan oman erityisen osaamisen alueesi, sitä helpompi siitä on puhua ja sitä yksinkertaisempaa myydä – tuote on tämä, piste. Ongelmaksi osoittautui kuitenkin se, että en ole yhden tempun poni vaan osaan ja haluan tehdä kaikenlaista kuvitusta. Iloista strategiakuvitusta, hupsuttelevaa tapahtumakuvitusta, hahmoja tarinoiden tueksi sekä kuvasarjoja blogikirjoituksiin. Ja koska ratkon työkseni ongelmia, totesin ratkaisuksi tähän dilemmaan sen, että oman tyylin sijaan etsinkin aina asiakkaalle oikean kuvitustyylin ja -tekniikan.
Oma kuvitustyylini on määriteltävissä sisällön kautta
Vaikka kuvitukseni eroavat valitun tekniikan mukaan toisistaan, näkee joku niissä myös paljon samankaltaisuuksia. Huumori on yksi lempiasiani, jota viljelen tilanteen salliessa sekä asiakastöissä sekä henkilökohtaisissa projekteissani. Yhdistän monesti myös erilaisia käsin tehtyjä tekstielementtejä kuviini, koska haluan kuvien toimivan viestinnän välineinä monella eri tasolla. Kolmas asia joita töissäni usein näkyy on erilaiset ihmiset erilaisilla taustoilla, representaatio on minulle tärkeä asia.
Karkeasti kuvitustyylini voi jakaa kolmeen osaan: vektorikuvitus, piirrosmainen kuvitus sekä realistinen kuvitus. Tämä listaus on ikään kuin sekoitus tekniikkaa ja tyyliä, mutta käytännössä kaikki kuvitukset toteutetaan digitaalisesti ja samoilla ohjelmilla. Käyn kuvan käyttötarpeet aina asiakkaiden kanssa läpi ja valitsen tekniikan sen mukaan.
Vektorikuvitusta voi toteuttaa moneen eri käyttötarpeeseen, kuten
- yrityksen strategiakuvitus
- brändikuvitus
- laajat kokonaisuudet kuten kuvakirjastot
- vaihtuvan tarpeen kohteet, joissa kuvien julkaisutarve vaihtelee blogikuvituksesta ikkunateippauksiin
PIIRROSMAINEN KUVITUS
Piirros- ja luonnosmaista kuvitusta olen tehnyt niin artikkelien kuin kampanjoidenkin yhteyteen. Orgaaninen tyyli jossa kynänjälkeni näkyy onkin ollut sekä kysytyin kuvitustyylini että se, mistä itse pidän eniten. Se voi johtua siitä, että tässä tyylissä näkyy usein myös huumori ja keveys, jota itse arvostan viestinnässä todella paljon. Piirrosmainen kuvitus toteutetaan digitaalisesti ja voi jossain tapauksissa olla myös vektorikuvitusta.
Piirrosmaista kuvitusta näkyy useimmiten seuraavissa yhteyksissä
- artikkelikuvitus
- blogikuvitus
- kampanjakuvitus
- sarjakuva
- brändikuvitus
- tuotteet kuten kirjankuvitus
REALISTINEN KUVITUS
Realistinen- ja valokuvamainen kuvitus vie kuvan tyylin lähemmäs todellisia asioita ja esineitä. Kuvan visuaalinen tyylittely voi vaihdella luonnosmaisuudesta tarkkaankin kuvaukseen. Realistista kuvitusta jää mielellään katsomaan pidemmäksikin aikaa, joten suosittelen tätä tyyliä käytettäväksi silloin, kun kuvan käyttötarve on pitkä ja näkyvä.
Kuvituksen tyyli valitaan yhdessä
Aivan kuin graafisen suunnittelun töissä kysyn myös kuvitustöissä asiakkaalta aina referenssejä ennen työn aloittamista. Vaikka minulla on tietotaito tehdä molempia töitä sujuvasti, on supertärkeää että asiakkaan ja minun visiot kohtaavat. Asiakkaiden referenssit voivat olla, ja usein ovatkin, minun omia töitäni, mutta niitä voi kerätä myös muualta. Jos työ kuvailuineen ja referensseineen näyttää ”minun” duuniltani, alamme oitis hommiin, mutta joskus yhteistä tyyliä haetaan yhdessä mutkien kautta. Ja se on OK.
Lisää töitäni voit selailla portfoliostani täältä.