10 steppiä miten vältetään kakka tuulettimessa ja opit miten annetaan hyvä brief, tuttavallisemmin briiffi
Olet tullut siihen pisteeseen, että tarvitset graafista suunnittelijaa. Sinulla on visio, tai ehkä sinulla ei ole mitään. Oli asianlaita miten tahansa, ei hätää: seuraavilla stepeillä pääset hyvin alkuun.
1. Tarvitsetko pelkästään teknistä toteutusta visiollesi (A), vai tarvitsetko myös suunnitteluapua visiosi kanssa (B)?
Mikäli vastasit edelliseen kysymykseen A, voit skipata loput tästä tekstistä, mutta muista kuitenkin että sinulla tulisi olla kaikki aineisto jo valmiina: taittomallit ja pohjat, typografia, värit, grafiikat, kuvat ja tekstit.
Jollei sinulla ole kaikkia edellä mainittuja valmiina, on valintasi vaihtoehto B, ja suosittelen lukemaan tämän postauksen loppuun.
Välipohdinta: Graafisen suunnittelijan työ on harvoin vain valmiiden elementtien sijoittelua paikoilleen. Se on ajatustyötä, luovaa möyhintää ja pohdintaa, kartoitusta, aineistojen keräilyä, testailua ja lisää möyhintää. Tämä on myös laskutettavaa työtä.
2. Kenelle suunnitellaan?
Määrittele kohderyhmä, kenelle työtä suunnitellaan.
Välipohdinta: Eri töillä on erilaiset lähtökohdat, esimerkiksi logo suunnitellaan eri tavalla kuin vaikkapa flyer. Kohdeyleisö olet kuitenkin harvoin sinä itse, joten käytä aikaa siihen, että opit perustelemaan visuaaliset valintasi tunteen sijasta järjellä. Mitä sinun kohderyhmä odottaa juuri sinulta?
3. Mitä haluat saavuttaa?
Haluatko myydä jotain tai jakaa tietoa? Haluatko uusia asiakkaita tai kohentaa mielikuvaa vanhan kohderyhmäsi silmissä?
4. Mitä muut tekee?
Kurki silloin tällöin mitä muut tekevät. Inspiroidu toisten menestyksestä, ota oppia toisten virheistä. Sanotaan, että kaikki on jo kertaalleen tehty, joten harvemmin sitä ideaa tarvitsee alusta asti keksiä. Kopioi siis toisen hyvä idea, älä toteutusta. Taitava graafinen suunnittelija auttaa sinua toteuttamaan idean omalla uniikilla, juuri sinulle sopivalla tavalla.
Välipohdinta: Itse käyn säännöllisen epäsäännöllisesti katsomassa, mitä kilpailijat tekevät. Minulla on myös kavereina aivan timanttisen upeita graafisia suunnittelijoita ja kuvittajia, joiden kanssa vaihdamme ajatuksia töistä ja toteutuksista. Yksi parhaimmista asioista mitä minulla on yrittäjänä on businessbuddyt, eli kaverit jotka ovat myös yrittäjiä — he ovat minulle ehtymättömiä inspiraation, innostumisen ja perseellepotkimisen lähteitä ja hillittömän rakkaita tyyppejä.
5. Idean painetesti
Vaikka sinulla olisi paras idea ikinä, kysy siitä myös palautetta. Graafinen suunnittelija on luova ammattilainen joka tekee töitä myös monelle muulle, kysy ja kuuntele siis mitä hänellä on sanottavanaan.
6. Budjetointi
Voi olla, että olet saanut työllesi tarjouksen joka salpasi henkesi. Olet peruuttamassa koko projektia koska budjettisi ei veny – mutta ällös vaivu epätoivoon! Kommunikoi budjetistasi selkeästi graafikkosi kanssa, mieluusti jo tarjouspyyntöä laittaessasi. On erittäin todennäköistä, että löydätte yhteisen sävelen budjettisi rajoissa. Bonukset budjetin avoimesta kommunikoinnista ovat seuraavat:
- Säästät sekä sinun että graafikkosi aikaa
- Pystyt suunnittelemaan tulevien projektiesi rahoituksen, kun tiedät suunnilleen mitä mikäkin suunnittelutyö maksaa
- Saat juuri sen, mistä maksat
7. Aikataulu
Olet jo määritellyt, että mitä työllä halutaan saavuttaa. Nyt sinun on tiedettävä, että koska näitä työn tuloksia päästään mittaamaan. Aikataulu on hyvin vahvasti yhteydessä myös budjettiin, sillä projekteissa joissa aikataulu on leijuva, tuppaa yleensä asiakkaan budjetitkin paukkumaan. Lisäksi aikataulu kertoo graafikolle tiedon siitä, koska hän pääsee laskuttamaan työnsä sekä maksamaan omia laskujaan. Aika simppeliä ja fiksua!
Välipohdinta: Sanotaan, että virheistään oppii ja oppirahat on maksettava. Itselläni on aina ollut aikatauluhaasteita, mutta ne ovat oikeastaan kadonneet sen jälkeen kun ymmärsin, että minun on vaadittava asiakkaalta hänen aikataulunsa. Ei enää ilmassa leijuvia deadlineja, ei enää ”syssymmällä”-töitä, vaan reipasta duunien kalenterointia ja get shit done -meininkiä! Ihanaa!
8. Materiaalit
Listaa mitä kaikkia matskuja sinulta löytyy valmiina. Graafisen suunnittelijan työkaluina toimivat taittomallit ja pohjat, tiedot typografiasta ja väreistä, grafiikat, kuvat ja tekstit. Kun kerrot mitä sinulta löytyy jo valmiiksi, graafinen suunnittelija pystyy erottelemaan mitä sinulta puuttuu.
9. Visuaaliset mallit
Ajattele, että olet tilaamassa kakkua. Päiväunissasi syöt mango-passion -juustokakkua ja karpalohilloketta. Tulee päivä, kun käyt vihdoin hakemassa täytekakkusi kondiittorilta, menet kotiin ja avaat paketin. Leukasi loksahtaa auki kun tuijotat paketin pohjalla olevaa vadelmakermakakkua. Missä meni vikaan, sinä sait kakkusi? No, et kertonut missään vaiheessa millaisen kakun haluat. Graafikon kanssa on sama homma – jos sinulla on mielessäsi joku visuaalinen malli, näytä se myös graafikollesi.
Välipohdinta: Minusta on graafisena suunnittelijana ja kuvittajana aina ihanaa, jos asiakkaalla on näyttää minulle jotain visuaalisia malleja. Toisaalta olen myös puhunut asiakkaat ympäri ja toteuttanut projekteja aivan erilaisista lähtökohdista (katso kohta 5).
10. Pienilläkin asioilla on merkitystä
Hyvällä briiffillä ei ole määrämittaa, sen ei tarvitse mahtua yhdelle A4-arkille eikä omia toiveitaan kannata nolostella. Kirjoita auki ihan kaikki asiat mitä projektilta toivot, ne vähäpätöisimmätkin. Otetaan esimerkiksi vaikka yrityksen visuaalisen ilmeen suunnittelu. Haluat jossain vaiheessa teetättää yrityksellesi pipon. Tämä on pitkän tähtäimen haave, jonka haluat toteuttaa joskus tulevaisuudessa. Mutta jos kerrot haaveestasi jo briiffivaiheessa, fiksu graafinen suunnittelija ottaa toiveesi huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Saatat jopa saada visualisoinnin, miltä logopipo näyttää.
Välipohdinta: Erilaisten kuvien ja tekstien upottaminen niin sanottuihin mock up -kuviin on helppo tapa visualisoida asioita ja tavaroita, joita sinulla ei mahdollista pitää fyysisesti hyppysissäsi. Itsekin olen ”joutunut” visualisoimaan monia töitäni portfolioon, sillä vaikka taitan lehden, en välttämättä näe painettua lehteä koskaan. Paljon esimerkkejä tällaisista mock up -kuvista löydät täältä portfoliostani.